miercuri, 25 martie 2009

Nea Spirache e doar o legendă.

A vizionat cineva filmul Titanic Vals? Sau ați lecturat comedia lui Tudor Mușatescu? Pentru cine „da”, felicitări, iar pentru ceilalți, vă recomand cu toată inima deoarece este un film de care nu te plictisești niciodată, cu un umor românesc de nota 10+. Și în rolul principal joacă unul din actorii mei preferați Grigore Vasiliu-Birlic (poți să ai un singur actor român preferat? Eu nu, când mă gândesc la Toma Caragiu, Dem Rădulescu, Sebastian Papaiani, ecetera ecetera. Topul este imposibil de realizat).

Povestea e simplă dar savuroasă și vă las să o descoperiți. O să mă axez pe „eșicherul” politic al textului. Nea Spirache candidează, de gura familiei cei drept, dar o face. Discursurile sale sunt cele mai originale și complet rupte de orice „spici” politicianesc: „NU mă votați! NU sunt bun! NU mă votați!”. Și uite că în realitatea cărții, alegătorul spune „uite unul sincer!”.

Apoi, Nea Spirache revine: „nu vă promit nimic pentru că nu am ce! NU mă votați!”. Ironic, dar lumea este în delir! și scurt pe doi, este ales. Finalul este amuzant dar nu stric lectura/vizionarea...

Unde vroiam să ajung? Păi în trecutul an 2008, când Nea Spirache de liberali a spus, cu puține modificări față de vechea versiune, că: „nu se poate cu măririle salariale. Vine criza. Mărim acum să ce? Să scădem la anul? Nu mai bine lăsam așa, strângem din dinți și la anul explodăm financiar? Că ar fi ușor să mărim acum, nu ne doare mâna, dar nu o să pice bine...”. Am zis că gata, uite băiat sincer, nu știm dacă a furat (nu știm de nimeni dacă a furat sau nu), dar a zis-o pe bune și se cam vede chibzuința-n ochii lui de motociclist fără plete. Românul NU! Ieșiri în stradă, profesori spumegând a majorări salariale, nebunie, Revoluție de Mătasea Broaștei ce să mai vorbim... Și se duse Nea Spirache pe derdeluș, complet pe dos față de cel din povestea lui Tudor Mușatescu.

Acum? Acum românul tace, a văzut cum arată criza (bani puțini, disponibilizări, salarii mici) și se întreabă (sper că retoric!) „unde sunt promisiunile alea minunate de pe panourile din campania electorală?”. Vă spun eu: PE PANOURI BĂI! Iar, din nou și încă odată românul a demonstrat că este rupt de realitate (cel puțin asta financiară) și visează la cai verzi pe pereți. Acum sunt curios unde sunt cei n-jpe mii de profesori supărați. De ce nu mai protestează? Cum sau calmat? Au aflat? Cum ce să afle? Că e criză și nu se poate.

+ cel mai bun lucru spus de Prigoană vreodată: „Să nu aud pe vreunul de la PDL sau PSD că dă vina pe PNL și o bagă pe aia cu <> că știau la ce se înhamă!”. Bravo. Nu ești Nea Spirache, dar poți să treci drept Chiriachița.

0 comentarii:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template